Usein kysytyt kysymykset
1. Mikä Risain? Mikä kierrätysoperaattori?
Risain on yrityksen nimi, jonka taustalla on englanninkielinen sana Resign; suomeksi ”irtisanoutua”. Me irtisanomme tavarat niitten sijaintipaikalta – ja varmistamme niille jatkokäytön. – Toki pohjanmaalaiset lausuvat sanan Design ääntämällä ”Risain”.
Kierrätysoperaattori kuvaa hyvin työtehtäväämme. Operoimme ja hoidamme monia pieniä ja suuria asioita, ja siitä syntyy toimiva kokonaisratkaisu asiakkaillemme. Työ on esimerkiksi inventaarin tekemistä, kuvaamista, ilmoituksien laatimista ja yhteydenpitoa ostajiin ja toimeksiantajaan.
2. Millainen Risainin toimintamalli on?
Olemme keksineet resurssitehokkaan menetelmän tilojen tyhjentämiseen. Palvelu sisältää ylimääräisien kalusteiden, rakennusosien ja materiaalien myynnin ja niitten luovuttamisen ostajille. Tämä toimintamalli soveltuu purkua odottaviin kiinteistöihin, saneerauskohteisiin ja tilamuutoksiin. Myös muuton yhteyteen.
3. Mitä palveluja Risain tarjoaa?
Projektin aloittaa uudelleenkäyttöselvitys, joka on käytännössä kiinteistökierros yhdessä kiinteistönomistajan kanssa. Se mahdollistaa osapuolien välisen keskustelun ja tiedonvaihdon, ja auttaa muodostamaan kuvaa monista seikoista liittyen työn toteuttamiseen, aikatauluun ja tuloksiin. Sopimisen jälkeen voidaan aloittaa työt.
Tilaaja saa kohdekohtaisen uudelleenkäyttöraportin ja kaupallisesti hyvästä kohteesta myös osuutta myyntituotosta. Tilaajalle projekti on vaivaton, ja raportin sisältö sopii vastuullisuusviestintään ja myös vastuullisuusraporttiin.
4. Milloin on oikea aika tilata Risain arviokäynnille?
Suosittelemme varhaisen vaiheen kontaktia ja pian toteutuvaa kohdekäyntiä. Sen jälkeen on mahdollista tehdä hyvät suunnitelmat kohteen toteuttamiseksi (aloitusaika, kesto, arviot säästöistä ja myyntituotosta). Purkukohteissa varhaisen työnaloituksen merkitys on erityisen suuri – voimme taklata mahdollisen ilkivallan aloittamalla työvaiheen mahdollisimman nopeasti.
5. Paljonko Risain tarvitsee aikaa palvelun toteuttamiseen?
Työskentelyaika määräytyy kohteen laajuuden ja tilan jatkokäyttötarkoituksen mukaan. Hyvällä suunnittelulla ja aikataulutuksella on vaikutusta myyntijakson kestoon.
6. Mitä uudelleenkäyttöraportti sisältää?
Toimeksiantaja saa kohdekohtaisen uudelleenkäyttöraportin ja kaupallisesti hyvästä kohteesta myös osuutta myyntituotosta. Tilaajalle projekti on vaivaton, ja raportin tiedot palvelevat hyvin vastuullisuusviestinnän tai -raportin sisältönä.
7. Kuka voi ostaa tuotteita? Missä tuotteita voi nähdä ja ostaa?
Kaikki voivat ostaa; sekä yritykset että yksityishenkilöt. Löydät ilmoituksia kahdesta verkkohuutokaupasta. Kiertonet.fi on julkisen sektorin omistamien tavaroiden myyntipaikka, ja Huutomylly.fi on yrityksien omistamien tavaroitten myyntipaikka. Tori.fi -alustalla ilmoitamme esimerkiksi kotiin ja sisustukseen liittyviä tuotteita.
8. Onko Risainilla myymälää tai varastoa?
Ei ole. Tavaroiden luovutus tapahtuu suoraan kohteelta seuraavilla ehdoilla:
Ostaja vastaa kohteen turvallisesta irrotuksesta, siirrosta, pakkauksesta ja poiskuljetuksesta sekä niihin liittyvistä kustannuksista. Tämä on hyväksi havaittu ja resurssiviisas toimintamalli, jonka avulla vältetään turhaa kuljettelua sekä kuljetusvaurioriskejä.
9. Ostaako Risain tavaraeriä?
Toimimme välittäjänä ja operaattorina myyjän ja ostajan välillä. Emme siis osta tavaraeriä.
10. Mikä on Risainin palvelualue?
Palvelualueemme on Uusimaa, Häme, Pirkanmaa, Etelä-Savo ja Kymenlaakso.
Palvelualueemme laajenee kysynnän mukaan.